top of page

את מלכה


אות היא לעולם. שמן על בד מוצמד לעץ 2019

בתערוכה המתקרבת "מים נוקבין", אני מתמקדת בכוחות הנקביים הקיימים בעולם, כפי שהם מתגלים דרך דמויות נשיות בתנ"ך ובתלמוד.

(כדי להבין את המשפט האחרון שכתבתי עלי לפתוח סוגריים ולהסביר מהם "כוחות נקביים".

אלוקים מחיה ומנהיג את העולם דרך עשרה כוחות שונים (הנקראים ספירות), שבקבלה מתוארים על ידי תרשים הנקרא "עץ חיים". בתרשים הכוחות מתוארים כיורדים מלמעלה למטה (מהעולם הרוחני ועד עולם החומר), ויש ביניהם קשרים והשפעות הדדיות. ביטוי אחד של הקשרים ביניהם, הוא הקשר בין הזכרי לנקבי. הכוחות שמופיעים בצד ימין של התרשים הם כוחות זכריים. הכוחות שמופיעים בצד שמאל הינם כוחות נקביים. הכוחות שרשומים בקו האמצע, הינם הכוחות הנולדים מזיווג (חיבור של רצונות) בין הזכרי לנקבי. בתערוכה אני מתמקדת בעיקר בכוחות שמצד שמאל של התרשים: בינה, גבורה, הוד ומלכות, ובדרך שבה הם באים לידי ביטוי על ידי דמויות נשיות בתנ"ך ובתלמוד.)

עבור כל יצירה, תהליך החקירה שלי התחיל דרך סיפור מקראי שמופיעה בה דמות נשית. נכנסתי לסיפור וניסיתי להבין את הסיטואציה בהתאם לתפקידה של הדמות, ובהתאם לרוח התקופה בו היא פעלה. ניסיתי להבין מה עבר לה בראש, או יותר נכון: איך עבר לה בראש. איך היא הבינה את הסיטואציה שבה היא נמצאת? מהי מטרת העל שעמדה לנגד עיניה? באיזו פעולה היא נקטה כדי לקדם את המטרה? והכי חשוב - אלו כוחות נפש נדרשו לה כדי לפעול כפי שפעלה?

היו סיפורים בהם התחבטתי ימים כדי להבין מה בעצם קרה בסיפור, ואלו כוחות נפש הפעילה הגיבורה. אחד המאפיינים של הכוחות הנקביים, זה שהם מאוד שקטים, ונבלעים בתוך סיפורים גדולים, משני היסטוריה. למדתי מפרשים, מדרשים, קטעי תלמוד וקבלה, וחיברתי את הפרשנויות השונות כמו תצרף. חווית הגילוי היתה מרוממת, והיא הניעה אותי להמציא מדרש חזותי משלי שיהדהד את ממצאי.

היתה לי מטרה בחקירה הזאת.

זכיתי לקבל הצצה לתוך העולם הרוחני שנושב בתוך העולם, בתוך כל אדם, וגם בתוכי. חיפשתי את אותם כוחות נקביים. האם הם קיימים בי? האם אני משתמשת בהם? או חלילה, מזניחה, או לא מכירה אותם? האם הם מאוזנים, או שמא מופרזים או מודחקים?

לתערוכה הקודמת שלי קראתי 'ידיעת ההפכים היא אחת'. התערוכה עסקה בהכרת הכוחות ההופכיים שקיימים בתוכי, והשאיפה שלי שיעבדו יחדיו מתוך שיתוף פעולה.

בתערוכה הזאת בחרתי להתמקד ב'הופכי' אחד מבין ההפכים, זכרי ונקבי - בכוחות הנקביים. מטרתי להכיר את הכוחות האלה ואת תפקידיהם במרקם הכוחות בעולם. ומתוך ההיכרות הזאת, לנסות לאחד בין שני ההפכים על ידי הרצון המשותף להן, כמיהה לשלמות ולגאולה.

העולם הינו יצירת אמנות אחת, ואני מנסה להתחקות אחר המארג העדין של יצירתו.

bottom of page